Blog

Własny salon czy franczyza?

Zarządzanie Salonem

Własny biznes to poważna sprawa. Zazwyczaj buduje się go latami, a początki nierozerwalnie związane są z serią wzlotów i upadków, uczeniem się na błędach i wyboistą drogą do sukcesu. Czy istnieje alternatywa, bez tych wszystkich problemów, popełniania błędów i ryzykowania? Istnieje. To franczyza, czyli model biznesowy polegający na współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Franczyzodawca udostępnia swoje know-how oraz prawo do korzystania z rozpoznawalnej marki, a franczyzobiorca zobowiązuje się do płacenia wynagrodzenia franczyzodawcy oraz do prowadzenia biznesu w sposób zgodny z jego ideą. Co w takim razie jest lepsze – własny biznes czy franczyza?

Własny salon – zalety i wady

Prowadzenie firmy tworzonej od podstaw z pewnością ma wiele zalet. Przede wszystkim wiąże się z ogromną satysfakcją. To Twoje dzieło, Ty jesteś właścicielem i od nikogo nie zależysz. Cały zysk, jaki wypracujesz, możesz przeznaczyć na rozwój firmy, dla pracowników i na pozostałe zobowiązania. Dowolnie kreujesz strategię marki, wygląd salonu i recepcji, masz pełny wpływ na to, jak firma będzie rozwijana. Ideał, prawda? Niestety nie do końca, ponieważ własny salon to też sporo problemów.

Wadą prowadzenia firmy na własny rachunek jest to, że sporo ryzykujesz. Przede wszystkim musisz uczyć się na własnych błędach i samodzielnie dochodzić do „mitycznego know-how”. Testujesz różne rozwiązania i nie wszystkie będą skuteczne, a na niektórych możesz stracić. Zanim wyrobisz sobie rozpoznawalność, klienci będą z rezerwą podchodzić do tego miejsca; prawdopodobnie z czasem się to zmieni i przyciągniesz stałych klientów, ale trzeba przetrwać trudny początek.

kobieta podczasz układania fryzury przez fryzjera

Własny salon – podsumowanie

Plusy:

+ O wszystkim decydujesz Ty – właściciel

+ Tworzysz własną markę

+ Jak Cię widzą, tak Cię piszą

+ Firma jest w 100% Twoja

Minusy:

– Sporo ryzykujesz

– Minie trochę czasu, zanim wypracujesz strategię skutecznego działania

– Brak rozpoznawalnej marki = dystans ze strony klientów

– Wszystko spoczywa na Twoich barkach

W takim razie może franczyza?

Decydując się na prowadzenie firmy na zasadzie franczyzy, sporo zyskujesz. Przede wszystkim już od samego początku masz dostęp do obszernej bazy wiedzy branżowej oraz specjalistycznych szkoleń, które pozwolą Ci lepiej prowadzić salon. Franczyzodawca z reguły zapewnia pełny pakiet szkoleń, elementy brandingowe, materiały i bezcenną wiedzę oraz pomoc w zakresie prowadzenia firmy. Franczyza to pewny i szybszy start pod skrzydłami znanej marki, która jest rozpoznawalna wśród szerokiego grona odbiorców.

Minusem jest oczywiście zależność. Będąc franczyzobiorcą, musisz posługiwać się nazwą i elementami brandingowymi firmy, z którą współpracujesz, musisz też przestrzegać określonych reguł, które każdy franczyzodawca ustala sam, a także musisz oddawać określony procent z zysków. To wszystko jednak za komfort prowadzenia bezpiecznego i stabilnego salonu.

puste wnętrze salonu urody, sześć wysokich, czerwonych stołków

Franczyza – podsumowanie

Plusy

+ Dostęp do branżowego know-how

+ Pakiet szkoleń i materiałów przygotowujących do otwarcia salonu

+ Pomoc w formalnościach i w prowadzeniu salonu

+ Niewiele ryzykujesz

+ Działasz jako znana marka

Minusy:

– Firma nie jest do końca Twoja

– Nie masz wpływu na branding i sposób promocji

– Musisz przestrzegać zasad ustalonych przez franczyzodawcę

– Część zysków musisz przekazywać franczyzodawcy

Własny salon czy franczyza – co lepsze?

Tę decyzję pozostawiamy już Tobie, ponieważ każdy samodzielnie musi zestawić plusy i minusy danego rozwiązania i zastanowić się, co będzie korzystniejsze. Niezależnie jednak czy zdecydujesz się na prowadzenie salonu pod własną marką, czy na zasadzie franczyzy, przyda Ci się system Saloner, znacznie ułatwiający prowadzenie i zarządzanie salonami różnego typu.